لوگو مسکن سبز

سامانه صدور کد رهگیری املاک - گروه مسکن سبز

مسکن گردی در وب

آخرین خبرهای وبگردی امروز در حوزه مسکن و زمین

خبرهای جدیدمسکنی

 

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

۳ اپیزود از افزایش قیمت مسکن در کشور / تورم مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درمی‌آورد

3 اپیزود از افزایش قیمت مسکن در کشور / تورم مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درمی‌آورد

گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد تعداد مستاجران در کشور به یک‌سوم رسیده است. این در حالی‌ست که تورم بازار اجاره و مسکن هر روز در روند صعودی پیشروی می‌کند و این موضوع در آینده به بحرانی بزرگ دامن خواهد زد.

به گزارش تجارت‌نیوز،  آسیب‌های ناشی از تحریم‌های اقتصادی که علیه یک کشور شدت می‌گیرد، آثار خود را تنها در یک عرصه نشان نمی‌دهد. این تحریم‌ها در ایران نیز سالهاست در تار و پود اقتصاد تنیده‌ و سرنوشت تمام حوزه‌های آن را تحت تاثیر خود قرار داده است.

یکی از اصلی‌ترین این حوزه‌ها مسکن است که به‌ویژه از سال 1397، افزایش قیمت افسارگسیخته‌ای را تجربه کرده است. این تورم قیمتی نیز خود، عرصه مسکن را از چند بعد متفاوت تحت فشار گذاشته است، به‌گونه‌ای که در یکی از سیاه‌ترین دوره‌های خود به‌سر می‌برد.

اپیزود اول؛ تورم مسکن و ناامیدی مردم از صاحبخانه شدن

تورم صعودی مسکن طی سال‌های اخیر در حالی اتفاق افتاده که قدرت اقتصادی مردم، از آن، جا مانده است؛ در نتیجه مسکن برای تعداد زیادی از خانوارها در سراسر کشور تبدیل به رویایی دست‌نیافتنی شده است. به‌گونه‌ای که تعداد معاملات نسبت به ‌سال‌های گذشته افت چشمگیری را تجربه کرده است.

سیاست‌های انقباضی دولت در سال 1402 نیز به این موضوع دامن زده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، تعداد معاملات از دی‌ماه 1401 تا شهریور 1402 حدود 75 درصد افت داشته است. کارشناسان می‌گویند ضربه‌ای که این رکود بر بدنه بازار مسکن وارد کرده، کاری‌تر از ضربه افزایش قیمت در سال‌های اخیر بوده است.

اپیزود دوم؛ رکود در معاملات مسکن و یاس سازندگان

قیمت مصالح ساختمانی و افزایش هزینه‌های ساخت مسکن در سال‌های اخیر، حاشیه سود انبوه‌سازان را کاهش داده است. این موضوع در کنار نبود مشتری و کاهش قدرت اقتصادی مردم باعث شد انبوه‌سازان عطای ساخت و ساز را به لقای آن ببخشند و خود را از این صنعت کنار بکشند.

در نتیجه اکنون بازار مسکن، هم از سمت عرضه و هم از سمت تقاضا با مشکل مواجه است و از هر سو که به آن نگریسته شود جز سیاهی رنگی نیست!

اپیزود سوم؛ رشد تورم در بازار اجاره و نگرانی مستاجران

قیمت مسکن علاوه بر تاثیری که بر عرضه و تقاضا دارد به‌طور مستقیم بر بازار اجاره نیز موثر است. تورم در این دو بازار، موازی با یکدیگر حرکت می‌کند و هرگاه سرعت قطار رشد قیمت در بازار مسکن شدت بگیرد، بازار اجاره را نیز به‌دنبال خود خواهد کشید.

آماری که دنیای‌اقتصاد به تازگی منتشر کرده نشان می‌دهد، روند رشد اجاره‌‌بهای مسکن، هم در تهران و هم در کشور از «ورود بازار اجاره‌‌ به عصر جدید» حکایت می‌کند؛ سال گذشته هزینه اجاره‌‌نشین‌‌ها در کشور، نزدیک به 40‌ درصد (39.6 درصد) نسبت به سال 1401 افزایش پیدا کرد و در تهران نیز تورم اجاره، نرخ 52 را به ثبت رساند که هر دو نرخ، «رکورد رشد سالانه اجاره‌‌بها» در تاریخ ثبت آمارهای اجاره، محسوب می‌شود.

بر اساس آمارهای مورد اشاره، مشخصه اصلی این دوره از بازار اجاره مسکن که به صورت محسوس از اواخر دهه 90 –به طور دقیق از سال 99، یعنی دو سال پس ‌‌از شروع جهش قیمت مسکن- شکل گرفته، «پوست‌‌اندازی تورم اجاره» است.

در فاصله سال‌های 1397 تا پایان 1402، میانگین نرخ رشد سالانه اجاره‌‌بها در کشور سه برابر نرخ سال‌های 90 تا پایان 96 بوده است. در شهر تهران نیز همین شاخص یعنی میانگین تورم سالانه اجاره به 4 برابر قبل رسید. این در حالی‌ست که با کوتاه شدن دست مردم از خرید خانه هر روز نیز به تعداد مستاجران در کشور افزوده می‌‌شود.

داده‌های مرکز آمار ایران نشان از آن دارد که از دهه ۳۰ خورشیدی نسبت مالکان مسکن به مستأجران به صورت مداوم در حال افزایش بوده است. این روند از دهه ۷۰ شیب نزولی گرفته و اجاره‌نشینی به سرعت رشد کرده است؛ تا آنجا که در حال حاضر نزدیک به یک‌سوم جمعیت کشور و بیشتر از نیمی از تهرانی‌ها مستأجر هستند.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در سال 1403 قیمت مسکن روندی صعودی را طی کند و در مقابل، تورم اجاره نیز مسیری افزایشی پیش رو داشته باشد.

حالا باید دید در آینده چه بر سر قشری خواهد آمد که دیگر با شرایط فعلی توانی برای خرید مسکن ندارند و در مقابل اجاره یک خانه حداقلی نیز هر روز برای آنها سخت‌تر می‌شود.

 

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران مطرح کرد

ضرورت راه‌اندازی سامانه سوت‌زنی برای مشاوران املاک

ضرورت راه‌اندازی سامانه سوت‌زنی برای مشاوران املاک

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: باید سامانه سوت زنی برای شناسایی تخلفات و جلوگیری از انعقاد قرارداد برای اتباع غیر مجاز راه اندازی شود.

به گزارش تجارت‌نیوز،  داود بیگی نژاد، نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با بیان اینکه راهکار جلوگیری از اجاره دادن ملک و مسکن به اتباع غیر مجاز این است که برای مشاوران املاک سامانه سوت‌زنی و گزارش‌دهی به متولی امر راه‌اندازی شود، گفت:   در حال حاضر طرح شناسایی اتباع خارجی غیر مجاز در حال انجام و اجرا است.

وی  با بیان اینکه  راه اندازی سامانه یا کانال سوت‌زنی برای مشاوران املاک از دیگر راهکارها برای جلوگیری از تخلف مشاوران املاک برای قرارداد اتباع غیر مجاز است گفت: افراد می توانند در صورتی مشاور املاکی این تخلف را انجام داد  موضوع را به متولی رسیدگی اطلاع دهد.

بیگی نژاد  توضیح داد: همزمان با ارائه گزارش‌ها بلافاصله و مستقیما به نهاد و دستگاه مربوطه ارسال می‌شود و این اقدام می‌تواند در شناسایی اتباع خارجی غیرمجاز بسیار موثر و سریع باشد.

وی افزود: اتحادیه مشاوران املاک تهران در حال حاضر نظارت‌های زیادی از سوی اتحادیه مشاوران املاک بر  فعالیت اتحادیه مشاوران املاک تهران وجود دارد.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

حداکثر ۶ ماه حبس برای خرید و فروش امتیاز طرح نهضت ملی مسکن پرند

حداکثر ۶ ماه حبس برای خرید و فروش امتیاز طرح نهضت ملی مسکن پرند

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند گفت: خرید و فروش امتیاز طرح نهضت ملی مسکن پرند ممنوع است و انتشار دهندگان آگهی فروش به حبس از ۴۵ روز تا ۶ ماه و جریمه چهار برابری محکوم می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آرش صیادی مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید پرند با بیان اینکه خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن غیر قانونی و غیر مجاز است، گفت: امتیاز هیچ هویت حقوقی ندارد و امکان دارد افراد دارنده امتیاز از آن حذف شوند بنابراین مردم بدانند این قرارداد بسیار پر ریسک است و امکان دارد تمام سرمایه خود را از دست بدهند.

صیادی تاکید کرد: بر اساس شیوه نامه اجرایی نهضت ملی مسکن، واحد متقاضیان در مراحل پایانی اجرای پروژه به آنها اختصاص می‌یابد و با توجه به عدم انعقاد قرارداد، بدیهی است خرید و فروش و انجام معاملات ثانویه واحدهای نهضت ملی مسکن غیر قانونی است.

وی گفت: طبق ماده ۲۳ قانون پیش فروش ساختمان اشخاصی که بدون تنظیم سند رسمی اقدام به پیش فروش ساختمان یا بدون اخذ مجوز اقدام به درج یا انتشار آگهی کنند به حبس از ۴۵ روز تا ۶ ماه یا جزای نقدی به میزان ۲ تا چهار برابر وجوه و اموال دریافتی محکوم می‌شوند.

در گفت‌وگوی اختصاصی با «اقتصادنیوز» مطرح شد؛

آخرین وضعیت انتشار آگهی‌های مسکن در 2 پلتفرم مشهور/احراز هویت تبلیغات املاک ساماندهی می‌شود+ فیلم

اقتصادنیوز: بر اساس اعلام مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن، احراز هویت تبلیغات املاک با استفاده از یک تیک متمایز در 2 پلتفرم مشهور ساماندهی می‌شود.
آخرین وضعیت انتشار آگهی‌های مسکن در 2 پلتفرم مشهور/احراز هویت تبلیغات املاک ساماندهی می‌شود+ فیلم

به گزارش اقتصادنیوز، مدت‌هاست که با فعالیت سایت‌های آنلاین تبلیغاتی، بازار آگهی های املاک در این سکوها سیاه شده است. به طوری که اگهی تبلیغ یک ملک در 2 سایت متفاوت با قیمت های نجومی و غیرواقعی به مستاجران و خریداران نمایش داده می شود و همین موضوع، علاوه بر افزایش جولان دلالان، بر قیمت مسکن هم اثر گذار است.

بنابراین، ساماندهی این سکوهای اینترنتی پرطرفدار در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت. سال گذشته، شورای عالی مسکن و وزارت راه و شهرسازی مصوب کرد بسترهای آنلاین آگهی در زمان انتشار آگهی باید از طریق راه‌هایی که وجود دارد، مالکیت آگهی‌دهنده را احراز و صحت‌سنجی کنند.

طبق برنامه دولت، فقط مالکان باید حق ارائه آگهی در پلتفرم های آنلاین داشته باشند و نباید همچون شرایط فعلی، ده‌ها بنگاه، املاک و دلال، یک واحد مسکن را با قیمت‌های مختلف در این سایت ها آگهی کنند و بر سر یک ملک، رقابت قیمتی غیرواقعی شکل بگیرد.

ضرب‌الاجل وزارت راه و شهرسازی برای متخلفان/نسخه آگهی‌های املاک در پلتفرم‌های تبلیغاتی پیچیده شد+فیلم

اقتصادنیوز: مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی به پلفترم‌های تبلیغاتی اعلام کرده است در صورتی که تا هفته آینده آگهی املاک را حذف نکنند، مسدود می‌شوند.

چرا این آگهی ها حذف نمی شود؟

در خصوص چرایی حذف نشدن آگهی املاک از سایت های تبلیغاتی، محمدحسین قمری، رئیس کمیته نظارت بر کسب‌وکارهای مجازی وزارت صمت، شهریور سال گذشته اعلام کرده بود: «در این زمینه اخطار کمیته نظارت بر کسب‌وکارهای مجازی و ابلاغ این قانون به پلتفرم‌های یادشده صورت گرفته است اما آن‌ها با توجیه کاهش آمار آگهی‌ها، حاضر به اجرای زیرساخت‌های فنی آن نبوده و عملاً موضوع را اجرایی نکرده‌اند.»

هفته گذشته، ابوالفضل نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن اعلام کرده بود در صورتیکه این 2 پلتفرم به مدت یک هفته از دستورالعمل های ابلاغ شده به آنها پیروی نکنند، مسدود خواهند شد.

 

نحوه احراز هویت قیمت واقعی املاک در 2 پلتفرم

پس از گذشت یک هفته از روند ساماندهی سکوهای اینترنتی، خبرنگار اقتصادنیوز آخرین وضعیت فعالیت دو پلتفرم معروف این حوزه را از ابوالفضل نوروزی پیگیری کرده است و او در این زمینه درباره آخرین وضعیت مسدودسازی بخش املاک سکوهای متخلف به اقتصادنیوز گفت: «این درخواست را به نهادهای ذیربط و مقامات مسئول داده ایم و آنها در حال بررسی هستند. اگر این سکوهای انتشار آگهی نسبت به انجام مقررات ابلاغ شده اقدام نکرده باشند، بخش املاک این سکوها مسدود می شود.»

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن خاطرنشان کرد: «هر چند در این زمینه قول هایی داده اند و یکی از این سکوها، مصوبات توافق شده مطابق قوانین و مقررات را اجرا کرده است.»

وی در پاسخ به این سوال که این سکوهای انتشار آگهی باید چه نوع آگهی های املاک را منتشر کنند، یادآور شد: «آگهی هایی که منتشر می کنند باید بر اساس استعلام از سامانه املاک و اسکان باشد؛ اگر آگهی در سامانه املاک و اسکان وجود داشت این پلتفرم ها هم با یک تیک متمایز منتشر می کنند و اگر بعد از استعلام از سامانه املاک و اسکان، این املاک در سامانه یاد شده احراز هویت نشد به صورت عادی منتشر می‌شود.»

نوروزی تأکید کرد: «تیک متمایز به مردم نشان می دهد آگهی منتشر شده در پلتفرم های مورد نظر، به صورت حداقلی احراز هویت شده اند و تا حدود معتبر است. اگر هم آگهی ها در سامانه املاک و اسکان وجود نداشت، باز هم در این پلتفرم منتشر می شود اما مردم از این به بعد می توانند املاک مورد تایید سامانه املاک و اسکان را با تیک متمایز، از دیگر آگهی ها تشخیص دهند.»

مدیرکل اقتصاد مسکن درباره ویژگی آگهی های مورد تایید سامانه املاک و اسکان، بیان کرد: «احراز هویت حداقلی املاک به معنی مشخص بودن آگهی دهنده، مالک و کد پستی ملک در سامانه املاک و اسکان است.»

 

 

دولت زمین‌های خیابان‌های مهم و مرکزی شهر را می‌خرد+ جزئیات

دولت زمین‌های بزرگ و گرانبهای داخل محدوده را با قیمت روز می‌خرد و آنها را برای اجرای طرح‌های عام‌المنفعه و مفید اختصاص خواهد داد.
دولت زمین‌های خیابان‌های مهم و مرکزی شهر را می‌خرد+ جزئیات

به گزارش اقتصادنیوز، در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

13 اردیبهشت 1354 در یکی از روزنامه آمده است: یک مقام آگاه در وزارت مسکن و شهرسازی فهرستی از اراضی بزرگ داخل محدوده و به ویژه اراضی که در خیابان‌های مهم و مرکزی شهر قرار دارد، تهیه کرده است.

نمایندگان وزارت مسکن و شهرسازی با استفاده از این فهرست با صاحبان اراضی بایر در مرکز شهر تماس می‌گیرند و پیشنهاد خرید زمین‌های متعلق به آنان را مطرح می‌کنند.

این مقام در مورد موقعیت این اراضی توضیح داد که در حال حاضر در خیابان تخت جمشید، خیابان پهلوی، خیابان آیزنهاور و چند خیابان مهم شهر اراضی بزرگی وجود دارد که اغلب دور آنها دیوارکشی شده و حتی در بعضی از آنها تعدادی درخت کاشته شده است تا صاحبان آنها از پرداخت عوارض قانونی فرار کنند.

 

رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شکسته شد

اقتصادنیوز: معاون وزیر راه و شهرسازی از شکسته شدن رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده پس از انقلاب در سال ۱۴۰۲ خبر به همت دولت سیزدهم خبر داد.
رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شکسته شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، “محمد آیینی” امروز (چهارشنبه) در نشست خبری گفت: بیش از ۱۶۷ هزار هکتار بافت فرسوده شامل بافت‌های تاریخی و سکونتگاه‌های حاشیه‌ای در کشور وجود دارد که ۱۰ میلیون نفر جمعیت در آن مستقرند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهار داشت: این ۱۶۷ هزار هکتار شامل ۶ هزار محله یعنی چهار هزار و ۴۰۰ بافت فرسوده و تاریخی و یک هزار و ۱۷۰ سکونتگاه است و فقط ۳۰۰ هزار کوچه در آن وجود دارد.

 

رئیس اداره راه و شهرسازی خبر داد

طرح نهضت ملی مسکن جنوب شرق استان تهران آغاز شد

طرح نهضت ملی مسکن جنوب شرق استان تهران آغاز شد

ایسنا/تهران رئیس اداره راه و شهرسازی جنوب شرق استان تهران از آغاز به کار طرح ملی مسکن در این منطقه خبر داد.

علیرضا خالق دوست رئیس اداره راه و شهرسازی جنوب شرق استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره نهضت ملی مسکن گفت: پروژه طرح ملی نهضت مسکن در سه شهرستان قرچک، ورامین و پیشوا شروع شده است.

وی افزود: زمین ها در شهرستان پیشوا در ۴ قطعه است که پیمانکار در این زمینه مشخص و دستور نقشه و اخذ پروانه ساختمانی در حال پیگیری است.

این مسئول ادامه داد: زمین‌ها در شهرستان پیشوا در شهرک آژینه و نقش جهان برای این پروژه در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره راه و شهرسازی جنوب شرق استان تهران از برنامه‌های اجرایی در فازهای مختلف این طرح خبر داد و گفت: فاز اول ۱۴۵ واحد است و فازهای بعدی در ۳۵۰ واحد در طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی قرار دارد.

خالق دوست ادامه داد: در شهرستان قرچک پروژه ۳۳۶ واحدی آرشام در پشت ورزشگاه ملااقایی کلید خورده و در حال انجام است.

این مسئول همچنین در رابطه با تامین زمین در شهرستان ورامین بیان کرد: عمده مشکل ما در شهرستان ورامین بحث تامین زمین است زیرا بیشتر این زمین‌ها، درجه یک و دو کشاورزی هستند.

وی ادامه داد: متقاضیان زمین در ورامین به نزدیک‌ترین شهر در پیشوا یا ورامین منتقل می‌شوند.

خالق دوست خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم زمین‌هایی را تملک کنیم، بقیه متقاضیان نیز می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند.

وی افزود: ۹۰۱ خانوار تشکیل پرونده داده‌اند و تعداد ۴۵۱ قطعه مشخص شده که پس از مراحل اداری، ۲۰۰ نفر زمین را تحویل گرفتند و بقیه متقاضیان در حال طی کردن مراحل انعقاد قرارداد برای واگذاری هستند.

رئیس اداره راه و شهرسازی جنوب شرق استان تهران در پایان یادآور شد: سند مالکیت ۱۰۳۹ هکتار اراضی دولتی در پیشوا که ارزشی بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان دارد، بعد از فرآیند ۱۰ ساله دادگاهی و حقوقی اخذ شد و همچنین سند مالکیت ورزشگاه و مجتمع اداری هلال احمر قلعه سین از دیگر کارهای تملیکی بود که سند این اراضی نیز به دولت منتقل شد.

 

رد درخواست ۹۶ درصد متقاضیان نهضت ملی در شهرهای تهران

 

 

رد درخواست 96 درصد متقاضیان نهضت ملی در شهرهای تهران

در حالی بنیاد مسکن از ساخت حدود ۶۸۸ هزار واحد نهضت ملی مسکن شهری و روستایی خبر داده که ۹۶.۲ درصد متقاضیان این طرح در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت استان تهران رد درخواست شده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بر اساس اعلام معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن حدود 488 هزار واحد نهضت ملی مسکن در روستاها وارد فاز اجرایی شده است.

مجید جودی در این‌باره گفته است:‌ از ابتدای اجرا طرح نهضت ملی مسکن تاکنون 488 هزار واحد مسکونی روستایی وارد فاز عملیاتی شده که از این میزان، 240هزار واحد به اتمام رسیده و تحویل متقاضیان شده است.

وی یادآور شد:‌ سال گذشته در بخش روستایی نهضت ملی مسکن 250 هزار واحد برای امضای قرارداد به بانک‌ها معرفی شدند که بانک‌ها تاکنون با 105 هزار واحد قرارداد امضا کرده‌اند.

جودی در خصوص تخصیص زمین و شناسایی آن در روستاها گفت: تاکنون 600 هزار قطعه زمین در روستاها شناسایی، تملک شده و کارهای اداری آن در حال انجام است . حدود 250 هزار قطعه در سامانه saman.mrud.ir  بارگذاری شده و حدود 80 هزار واحد زمین روستایی نیز به متقاضیان واگذار شده است.

از سوی دیگر بر اساس اظهارات معاون مسکن شهری بنیاد مسکن بیش از 200 هزار واحد در قالب طرح نهضت ملی مسکن در حال ساخت است که با احتساب واحدهای روستایی حدود 688 هزار واحد می شود.

این در حالی است که وضعیت شهرها و روستاهای پایتخت به لحاظ تامین زمین چندان مناسب نیست، ضمن این‌که بخش قابل توجهی از متقاضیان نهضت ملی مسکن شهرهای زیر 50 هزار نفر جمعیت تهران تایید نشده‌اند.

عطاالله زمانی مدیرکل بنیاد مسکن تهران با یادآوری این‌که بر اساس توافقنامه با وزارت راه و شهرسازی تا پایان دولت سیزدهم باید 10 هزار قطعه زمین در استان تهران برای نهضت ملی مسکن واگذار شود، گفته بود:‌با توجه به این‌که ارزش زمین در تهران به‌شدت بالاست یک قطعه زمین به چند خانوار واگذار خواهد شد.

وی با بیان این‌که متولی ساخت نهضت ملی مسکن در شهرهای با جمعیت زیر 50 هزار نفر جمعیت بنیاد مسکن است، افزود: تاکنون برای نهضت ملی مسکن استان تهران (شهرهای زیر 50 هزار نفر جمعیت) 193 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 7400 متقاضی (3.8 درصد) تایید شده‌اند. در این راستا ساخت 2806 واحد در دماوند، نسیم‌شهر، اسلامشهر و … آغاز شده که با احتساب پروژه‌های نیمه تمام در مجموع ساخت 5728 واحد در دستور قرار کار قرار دارد.

وی با اشاره قیمت تمام شده ساخت مسکن روستایی استان تهران گفت: سال گذشته متوسط قیمت این واحدها 9 میلیون تومان بود که امسال درصد تورم به آن اضافه می‌شود که عمدتاً متراژ این واحدها 80 متر است.

بازگشت
جهت تماس کلیک کنید
شماره ایتا : 09124028724